Noah – Darren Aronofsky

O Aronofsky είναι ένας από εκείνους τους σκηνοθέτες που σήμερα μπορούν και χτίζουν απίστευτο θόρυβο και προσμονή γύρω από μια επερχόμενη ταινία τους (βλ. επίσης Nolan και Interstellar, Trier και Nymphomaniac), και πάντα η νέα αυτή δημιουργία θα πάρει χρόνια να ολοκληρωθεί ενώ ταυτόχρονα θα λάβει διαστάσεις έπους.

Όπως είναι φυσικό, κάτι τέτοιο αποτελεί δίκοπο μαχαίρι για την ταινία και τον ίδιο το σκηνοθέτη της. Και ενώ οι συνάδελφοί του που προαναφέρθηκαν ανταποκρίθηκαν άρτια στην πρόκληση, ο Aronofsky τέσσερα χρόνια μετά το «Black Swan», δε θα καταφέρει κάτι ανάλογο.

Επιθυμία του ήταν να γυρίσει μια ταινία βιβλικού έπους, και αναπόφευκτα, βιβλικών διαστάσεων. Σύμφωνα με τον ίδιο, λείπουν αυτές οι ταινίες σήμερα και με τα σύγχρονα μέσα, μπορούν να γυριστούν καλύτερα και εντυπωσιακότερα από παλιότερα. Δεν επαναπαύτηκε όμως στην ευκολία και τη θαλπωρή που προσφέρουν τα ειδικά εφφέ (όχι ολοκληρωτικά έστω). Για το λόγο αυτό, έχτισε κυριολεκτικά την κιβωτό που βλέπουμε στην ταινία, σε πραγματικές διαστάσεις (του λόγου το αληθές).

Οι προθέσεις του Aronofsky ήταν ξεκάθαρα καλοπροαίρετες, και ήθελε να φτιάξει μια ταινία αρεστή σε «believers» και «non-believers». Προσωπική μου άποψη είναι πως δεν κατάφερε το δεύτερο. Η ιστορία της ταινίας τοποθετείται σε ένα δυστοπικό περιβάλλον, όπου οι απόγονοι του Κάιν κυριαρχούν στον κόσμο και οι πόλεις τους διαβρώνουν τα πάντα: δέντρα, νερό και κρέας βρίσκονται σε έλλειψη, ενώ μέσα στις πόλεις τους κυριαρχεί η διαστροφή και το χάος. Στον αντίποδα, οι ελάχιστοι απόγονοι του Αδάμ –ο Νώε όπως είναι φυσικό ανήκει σε αυτούς- ζουν σε σκηνές, δεν τρώνε κρέας και η καθημερινότητά τους συνίσταται σύμφωνα με τις επιταγές του Δημιουργού. Αυτή η αντίθεση μεταξύ των δύο κοινοτήτων συνθέτει τη φιλμική πραγματικότητα. Από εκεί και έπειτα η ιστορία παίρνει την προφανή της τροπή: ο Νώε βλέπει οράματα για το τέλος του κόσμου, ο Θεός του στέλνει μήνυμα να φτιάξει κιβωτό, ο Νώε αντιμετωπίζει τον εαυτό του σαν όργανο του Κυρίου με πολύ συγκεκριμένη αποστολή.

Ο Aronofsky επιλέγει να απεικονίσει όλη τη δόμηση και κατασκευή της κιβωτού, σε αντίθεση με άλλες ταινίες του είδους, όπου στην πρώτη σκηνή βλέπουμε τις σκαλωσιές και στη δεύτερη η κιβωτός είναι κομπλέ. Στο «Noah» το χτίσιμο είναι μακροχρόνιο, επίπονο κι απαιτητικό. Παράλληλα με το χτίσιμο, ο αμαρτημένος άνθρωπος -ενσαρκωμένος από το Ray Winstone- θα φτάσει από τη σίγουρη απιστία του στον κατατρεγμένο τρόμο, μόλις συνειδητοποιήσει πως το τέλος είναι μια αλήθεια και βρίσκεται κοντά. Συγκινητική είναι η ιστορία των Γιγάντων («The Watchers») ως έκπτωτων αγγέλων οι οποίοι και εκείνοι προδόθηκαν από την απληστία του ανθρώπου. Επιπλέον, η ενότητα όπου ο Russel Crowe (ο Νώε) περιγράφει τη Δημιουργία είναι μαζί με τα animation και τη μουσική (του Clint Mansel ως είθισται) από τα λίγα που μένουν στο νου από την ταινία.

Εν τέλει, ο Darren Aronofsky παραδίδει δυστυχώς την πιο αδιάφορη ταινία του. Μπαίνοντας στο κόλπο της blockbuster ταινίας, έχασε κομμάτια της ταυτότητάς του. Για να θυμηθούμε ποιανού ταινία βλέπουμε, χρειάστηκε ένα ωραίο υποκειμενικό πλάνο μιας σταγόνας και το γρήγορο μοντάζ σε μερικά σημεία. Πέρα από αυτό, η ίδια η ιστορία έχανε το νεύρο της ανά στιγμές, παρά το γεγονός πως προς το τέλος του φιλμ βλέπαμε για πρώτη φορά έναν «Νώε» ανθρώπινο, με τις ψυχολογικές του κοπώσεις και φρίκες, λόγω της συνδιαλλαγής του με το «θείο». Για να μην αναφέρουμε τη μάχη που είναι παρμένη κατευθείαν από το «Lord of the Rings». Οι «believers» θα γουστάρουν, οι «non-believers» μάλλον δε θα ταυτιστούν σε κανένα σημείο με αυτό που βλέπουν.

«Men broke the world.»

Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος

Δείτε εδώ το trailer της ταινίας:

Δώσε μας feedback

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s