Αναφορά στον Ηλία Καζάν / Report to Elia Kazan

elia kazan

Ιερά Οδός 48 & Μεγ. Αλεξάνδρου 134-136 / Μετρό Κεραμεικός

9-19 Οκτωβρίου 2014

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος έχει την τιμή να παρουσιάσει ένα μεγάλο αναδρομικό αφιέρωμα στον Ηλία Καζάν με τίτλο «Αναφορά στον Ηλία Καζάν», το οποίο περιλαμβάνει σχεδόν ολόκληρη τη φιλμογραφία του σπουδαίου σκηνοθέτη. Πρόκειται για την τέταρτη εκδήλωση που διοργανώνει η Ταινιοθήκη της Ελλάδος στo πλαίσιο της πράξης «Η Κινηματογραφοφιλία στη Νέα Εποχή» του ΕΣΠΑ 2007-2013. Η εκδήλωση γίνεται σε συνεργασία με την Fox Entertainment και τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας, κ. Τζιμ Γιαννόπουλο, τον οποίο η Ταινιοθήκη ευχαριστεί θερμά για την καθοριστική συμβολή του στην πραγματοποίηση αυτού του αφιερώματος.

Επίσης, με την υποστήριξη του UCLA Film & Television Archive, καθώς και της UIP.

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει:

-Ταινία έναρξης του αφιερώματος θα είναι η ταινία Βίβα Ζαπάτα / Viva Zapata (1952) την Πέμπτη 9 Οκτωβρίου.

-Συνολικά δεκαπέντε (15) ταινίες του Ηλία Καζάν, εννιά (9) από τις οποίες θα προβληθούν σε αποκατεστημένα φορμά. Πολλές από τις ταινίες του Ηλία Καζάν θα προλογίσουν σκηνοθέτες, κριτικοί κινηματογράφου, συγγραφείς, ψυχαναλυτές, όπως οι Τάσος Γουδέλης, Επαμεινώνδας Θεοδωρίδης, Ελευθερία Δημητρομανωλάκη, Βένια Βέργου κ.ά.

Το ντοκιμαντέρ «Γράμμα στον Ηλία / A letter to Elia» (2010) σε σκηνοθεσία Μάρτιν Σκορσέζε – Κεντ Τζόουνς, δεν θα μπορούσε να λείπει από το αφιέρωμα της ΤΤΕ στο οποίο και θα συμπεριληφθεί.

Μαθητεία στον Καζάν Θα προβληθούν, επίσης, οι ελληνικές ταινίες «1922» του Νίκου Κούνδουρου (1978) και «Νύφες» του Παντελή Βούλγαρη (2004), ως χαρακτηριστικά παραδείγματα επιρροής του Ηλία Καζάν σε άλλους Έλληνες δημιουργούς.

-Συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με τίτλο «Ηλίας Καζάν: δημιουργός και επαναστάτης», η οποία θα γίνει στην Ταινιοθήκη την Τετάρτη 15 Οκτωβρίου στις 19:30, με στόχο την ανάλυση του πολύπλευρου έργου του Ηλία Καζάν.

Ομιλητές:

Μαρία Κομνηνού, Γενική Γραμματέας ΔΣ, Ταινιοθήκη της Ελλάδος, Καθηγήτρια, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Παντελής Βούλγαρης, Σκηνοθέτης

Βίκτωρ Αρδίττης, Σκηνοθέτης, Θεατρολόγος, Καθηγητής Τμήμα Θεάτρου Α.Π.Θ.

Τάσος Γουδέλης, Συγγραφέας, Κριτικός Κινηματογράφου

Πέτρος Σεβαστίκογλου, Σκηνοθέτης

Χρήστος Βούπουρας, Σκηνοθέτης

Την συζήτηση θα συντονίσει η Βένια Βέργου, κριτικός κινηματογράφου – υπεύθυνη επικοινωνίας και ΜΜΕ στην ΤΤΕ

«Να με λέτε Ηλία. Ηλία με έλεγε η μάνα μου. Θυμώνω όταν οι Αμερικανοί με λένε Ελία», παρότρυνε τους δημοσιογράφους το 1990, όταν είχε έρθει στην Αθήνα με την ευκαιρία της έκδοσης της αυτοβιογραφίας του «Μια ζωή» (Ευρωεκδοτική).

«Ο Ηλίας Καζάν (1909-2003) υπήρξε μια καθοριστική μορφή για την εξέλιξη και ανανέωση της αμερικανικής κινηματογραφικής έκφρασης, αλλά και γενικότερα για τη διαμόρφωση μιας σύγχρονης αντίληψης για την υποκριτική, τόσο στο θέατρο όσο και στον κινηματογράφο. Η σταδιοδρομία του Καζάν στη δεκαετία του ’30 με το Group Theatre και το Εργαστήριο Εργατικού Θεάτρου επηρέασε αποφασιστικά τη σταδιοδρομία του στον κινηματογράφο, πρώτα με την 20th Century Fox και μετά ως περιζήτητου ανεξάρτητου σκηνοθέτη. Η θεατρική του θητεία εγκαινίασε τη συνεργασία του με τους μεγάλους συγγραφείς, όπως τον Τζον Στάινμπεκ και τον Τενεσί Γουίλιαμς, και του επέτρεψε να αναδειχθεί στον κατεξοχήν σκηνοθέτη μεγάλων ηθοποιών που κατόρθωσε να αποσπάσει περίφημες ερμηνείες -από νεότερους ηθοποιούς, όπως τον Μάρλον Μπράντο και τον Τζέιμς Ντιν, αλλά και από βετεράνους, όπως η Βίβιαν Λι, ο Μοντγκόμερι Κλιφτ και ο Κερκ Ντάγκλας. Η πορεία του Καζάν στιγματίστηκε από την κατάδοση των συντρόφων του επί Μακαρθισμού το 1952. Έχει συζητηθεί το κατά πόσον οι τύψεις συνείδησης μπορούν να ανιχνευτούν σε ορισμένες κομβικές ταινίες του όπως «Το λιμάνι της αγωνίας» (1954) ή «Ο Συμβιβασμός» (1969). Κανείς όμως, δεν αμφισβητεί τη δύναμη των μεγάλων δημιουργιών του Καζάν με την ισχυρή κριτική της πολιτικής των ΜΜΕ στο «Μια μορφή μέσα στο πλήθος» (1957), ή τις μνημειακές διασκευές των έργων του Τενεσί Γουίλιαμς, «Λεωφορείον ο Πόθος (1951)» και «Baby Doll» (1956). Ο Καζάν, γεννημένος από Έλληνες γονείς που είχαν μεταναστεύσει από την Κωνσταντινούπολη στην Αμερική, κράτησε πάντα μια κριτική ματιά απέναντι στις αντιφάσεις της αμερικανικής κοινωνίας. Αυτές απεικονίζονται στην ταινία «Ανατολικά της Εδέμ» (1955), «Πυρετός στο αίμα» (1961) και «Λάσπη στα αστέρια» (1960). Τέλος, σημαντική παραμένει η αντιμετώπιση του θέματος της μετανάστευσης και των καταδιώξεων των Αρμενίων και των Ελλήνων που δείχθηκαν για πρώτη φορά σ’ ένα διεθνές κοινό με απαράμιλλη γενναιότητα στο «Αμέρικα Αμέρικα» (1963). Το αφιέρωμα αυτό της Ταινιοθήκης στοχεύει στο να αποτιμηθεί και από την Ελληνική πλευρά η καθοριστική συμβολή του σκηνοθέτη αυτού στην ανανέωση της κινηματογραφικής γραφής, όπως έχει ήδη επιχειρήσει ο Μάρτιν Σκορσέζε στο ντοκιμαντέρ του «Γράμμα στον Ηλία» (συν-σκηνοθεσία Κεντ Τζόουνς, 2010), το οποίο και περιλαμβάνεται στο αφιέρωμα.

Τέλος, το γύρισμα του «Αμέρικα, Αμέρικα» το 1964 χρησίμευσε σαν μια μεγάλη μαθητεία για Έλληνες τεχνικούς και σκηνοθέτες. Χαρακτηριστικά, ο Νίκος Κούνδουρος συνδέθηκε με βαθιά φιλία με τον Ηλία Καζάν και μετουσίωσε πολλά από τα διδάγματα του μεγάλου δασκάλου. Το 1978 γυρίζει το εμβληματικό «1922», μια συγκλονιστική καταγραφή της ήττας του ελληνικού στρατού και της καταστροφής της Σμύρνης. Ένας νεότερος σκηνοθέτης, ο Παντελής Βούλγαρης, συνδέθηκε και αυτός με βαθειά φιλία με τον Ηλία Καζάν. Το απόσταγμα αυτής της σχέσης πιστεύω ότι αντανακλάται στην πικρή ελεγεία της μετανάστευσης στην ταινία «Νύφες» του 2004. Είναι χαρά μας να συμπεριλάβουμε αυτές τις ταινίες στο αφιέρωμα και να ακούσουμε τους σκηνοθέτες να μιλάνε για την γνωριμία τους με τον Καζάν».

Μαρία Κομνηνού

Γενική Γραμματέας ΔΣ, Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Αθηνών

ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΟΣ
  1. Ένα δέντρο μεγαλώνει στο Μπρούκλιν / A Tree Grows to Brooklyn (1945)
  2. Συμφωνία κυρίων / Gentlemans Agreement (1947)
  3. Μπούμερανγκ! (Το μεγάλο κατηγορώ) / Boomerang! (1947)
  4. Πανικός στους δρόμους / Panic in the Streets (1950)
  5. Λεωφορείον ο Πόθος / A Street Car Named Desire (1951)
  6. Βίβα Ζαπάτα / Viva Zapata (1952)
  7. Άνθρωπος σε τεντωμένο σκοινί (Δραπέτες του κόκκινου τρόμου) / Man on a Tightrope (1953)
  8. Το λιμάνι της αγωνίας / On the Waterfront (1954)
  9. Ανατολικά της Εδέμ / East of Eden (1955)
  10. Μια μορφή μέσα στο πλήθος / A Face in the Crowd (1957)
  11. Λάσπη σταστέρια / Wild River (1960)
  12. Πυρετός στο αίμα / Splendor in the Grass (1961)
  13. Αμέρικα, Αμέρικα / America America (1963) Ψηφιακή αποκατάσταση σε χρηματοδότηση της Warner Bros σε συνεργασία με τους Film Foundation και Hollywood Foreign Press Association.
  14. Ο συμβιβασμός / The Arrangement (1969)
  15. Ο τελευταίος μεγιστάνας / The Last Tycoon (1976)
  16. Γράμμα στον Ηλία / A Letter to Elia Σκηνοθεσία: Μάρτιν Σκορσέζε – Κεντ Τζόουνς (doc., 2010)
  17. 1922 του Νίκου Κούνδουρου (1978)
  18. Νύφες του Παντελή Βούλγαρη (2004)

ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Φωτογραφικό υλικό

* ΠΡΟΣΟΧΗ: Να δημοσιεύεται πάντα και το copyright της πηγής των φωτογραφιών

  1. Stills για το ντοκιμαντέρ Γράμμα στον Ηλία / A Letter to Elia από το αρχείο της Echo Bridge Entertainment, θα βρείτε στο link: http://we.tl/mvkya07IjW
  2. Stills για τις ταινίες του Ηλία Καζάν από το αρχείο του BFI, θα βρείτε στο link: http://we.tl/s4XYRAQimW
  3. Stills για τις ταινίες του Ηλία Καζάν από το αρχείο της Ταινιοθήκης, θα βρείτε στο link: http://we.tl/XBI7PWh4Zn
  4. Stills για τις ταινίες του Ηλία Καζάν από το αρχείο της Park Circus, θα βρείτε στο link: http://we.tl/ImAdxomiwQ
  5. Stills για τις ταινίες του Ηλία Καζάν από το αρχείο της Fox Entertainment, θα βρείτε στο link: http://we.tl/lN1LAEd1hS

-Όλες οι πληροφορίες για το αφιέρωμα «Αναφορά στον Ηλία Καζάν / Report to Elia Kazan» στο site: kazan.tainiothiki.gr

Κοινωνικά δίκτυα:
Παρακαλείσθε στις σχετικές αναρτήσεις να χρησιμοποιείτε τo hashtag: #Kazan

-Εισιτήρια / Κάρτες διαρκείας

Τιμή εισόδου 5 € ανά προβολή.

Κάρτα διαρκείας για όλο το αφιέρωμα: 35 €

Κάρτα διαρκείας μειωμένη* για όλο το αφιέρωμα: 15 €

(* για φοιτητές, μαθητές, ανέργους, δασκάλους-καθηγητές, ατέλειες, Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ), άνω των 65, και νέους 18 έως 26 ετών)

Οι κάτοχοι των καρτών διαρκείας θα πρέπει να κόβουν στο ταμείο μηδενικό εισιτήριο πριν από κάθε προβολή.

To αφιέρωμα Αναφορά στον Ηλία Καζάν / Report to Elia Kazan διοργανώνεται από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος στo πλαίσιο της πράξης «Η Κινηματογραφοφιλία στη Νέα Εποχή που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση – Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΠΕΠ ΑΤΤΙΚΗ του ΕΣΠΑ 2007-2013. Όλες οι δράσεις πραγματοποιούνται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ

ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

2 σκέψεις σχετικά με το “Αναφορά στον Ηλία Καζάν / Report to Elia Kazan

Δώσε μας feedback

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s