’71 – Yann Demange

Το 1920 υπογράφεται από τη βρετανική κυβέρνηση η συνθήκη για την απόσχιση της Ιρλανδίας από τη Μεγάλη Βρετανία και στη συνέχεια η διχοτόμηση του νησιού της Ιρλανδίας σε Βόρεια και Νότια. Το βόρειο κομμάτι της παρέμεινε πιστό στην αυτοκρατορία ενώ το νότιο ανεξαρτητοποιήθηκε. Έκτοτε, στην περιοχή κυριαρχούν δύο συγκρουόμενες τάσεις: οι ενωτικοί («unionists») που επιθυμούν μια ενωμένη Ιρλανδία και οι «πιστοί» στην «πατρίδα» («loyalists»), που αναπόφευκτα βρίσκονται στο βορρά. Μια ακόμη διαφορά ανάμεσά τους είναι θρησκευτική: οι πρώτοι είναι καθολικοί, ενώ οι δεύτεροι προτεστάντες.

Belfast, 1971. Ξεσπούν ένοπλες συγκρούσεις ανάμεσα σε unionists και loyalists χωρίζοντας την πόλη κυριολεκτικά στα δύο. Και οι δύο πλευρές έχουν συγκροτημένες παραστρατιωτικές οργανώσεις, με πιο γνωστή τον Ιρλανδικό Ρεπουμπλικανικό Στρατό (I.R.A.), με τον εμφύλιο να είναι ένα πολύ πιθανό ενδεχόμενο. Οι Βρετανοί τότε αποφασίζουν να στείλουν στρατιωτικό απόσπασμα για να «ελέγξει» την κατάσταση και να εξασφαλίσει την «προστασία» των πολιτών.

Μέλος του αποσπάσματος είναι ο Gary Hook (Jack O’Connell, που πρωταγωνιστεί και στο «Starred Up»), ο οποίος βρίσκεται στην πρώτη του αποστολή. Μια «απλή» επίσκεψη ρουτίνας σε σπίτι θα είναι η αφορμή για να μπει ο πρωταγωνιστής σ’ ένα δαίδαλο περιπέτειας. Αφού το λιντσάρει το εξαγριωμένο πλήθος, θα αφεθεί λιπόθυμος στο δρόμο και εγκαταλειμμένος από το τάγμα του. Μόνος σε εχθρικό έδαφος, είναι αναγκασμένος να επιζήσει, ενώ ταυτόχρονα τον αναζητούν οι πάντες για να καλύψουν τα λάθη τους.

Με τη δράση να είναι γυρισμένη σε σχεδόν απόλυτο ποσοστό με την κάμερα στο χέρι, ο Yann Demange σκηνοθετεί ένα αξιοπρόσεκτο ντεμπούτο. Σκιαγραφεί τη -χαοτική- κατάσταση που επικρατούσε, και με άξονα έναν μάλλον ουδέτερο ήρωα, μπορούμε να δούμε λίγο από τον τρόπο σκέψης και των δύο αντιτιθέμενων πλευρών. Όπως επίσης, και τον πανταχού παρόντα ρόλο της αστυνομίας η οποία είχε παρεισφρήσει στις ομάδες αυτές και ουσιαστικά ήξερε τα πάντα. Σε ένα λεπτό ζήτημα για την ιρλανδική κοινωνία όπως αυτό που διαπραγματεύεται η ταινία, ο Demange αποφεύγει να πάρει θέση, και φαίνεται να τον ενδιαφέρει περισσότερο η εκρηκτικότητα της κατάστασης που επικρατούσε εκείνες τις μέρες, και όχι το πολιτικό-ανθρώπινο αντίκτυπο στις ζωές των κατοίκων της πόλης.

Η ταινία προβλήθηκε στις φετινές «Νύχτες Πρεμιέρας» (κείμενα για μερικές από τις ταινίες που προβλήθηκαν μπορείτε να βρείτε εδώ) ως μέρος του διαγωνιστικού τμήματος, όπου απέσπασε το μεγάλο βραβείο.

Κείμενο: Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος

3 σκέψεις σχετικά με το “’71 – Yann Demange

Δώσε μας feedback

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s