The Duke Of Burgundy – Peter Strickland

duke

Για το δραστήριο βρετανικό σινεμά που μιλήσαμε πριν μια βδομάδα, έρχεται να μας υπενθυμίσει η νέα ταινία του -κατά το ήμισυ Έλληνα- Peter Strickland. Με μόλις τρεις συνολικά μεγάλου μήκους ταινίες (και ένα ντοκυμαντέρ για τη Bjork), έχει κατορθώσει να συγκεντρώσει μεγάλη προσοχή γύρω του, ιδίως μετά το τελευταίο του φιλμ»Berberian Sound Studio». Ανήκοντας στην παρέα τον πιο ιδιαίτερων-πειραματικών κινηματογραφιστών της γενιάς του, βλ. Jonathan Glazer, Ben Wheatley (που συγκαταλέγεται ανάμεσα στους παραγωγούς του «The Duke..»), αυτή τη φορά θα εμπνευστεί από τις sexploitation ταινίες της δεκαετίας του ’70 για να δημιουργήσει τη δική του ιστορία.. αγάπης.

Μια ερασιτέχνης λεπιδοπτερολόγος, η Evelyn (Chiara D’Anna), συζεί με τη μελετήτρια ορθόπτερων Cynthia (Sidse Babett Knudsen). Η καθημερινότητά τους αναλώνεται σχεδόν αποκλειστικά στην πραγμάτωση σεξουαλικών φαντασιώσεων που περιλαμβάνουν σαδομαζοχιστικές επιδείξεις εξουσίας, εσώρουχα υψηλής ραπτικής (που είναι πραγματικά εκπληκτικά) και διάφορους τύπους βασανισμού.

Στην πορεία του φιλμ παρακολουθούμε όλα όσα διαδραματίζονται στο εσωτερικό του σπιτιού, και κυρίως τον τρόπο μεταβολής της διάθεσης εξαιτίας της τυποποίησης της σεξουαλικής διαδικασίας. Έξω από το ερωτικό πλαίσιο οι ρόλοι είναι τελείως διαφορετικοί απ’ ότι στο εσωτερικό, και όταν η πραγματικότητα υπεισέρχεται σε αυτό η κατάσταση μπορεί να γίνει έντονα δραματική.

Οι δύο ηρωίδες είναι ερωτευμένες μεταξύ τους, κι αυτό είναι κάτι που δίνει όλες τις απαραίτητες επεξηγήσεις στο θεατή. Καθώς, για κάποιον που δε γνωρίζει τις πρακτικές του σαδομαζοχισμού, είναι εύλογο κάποια πράματα που θα παρακολουθήσει να του φανούν τρομερά παράλογα. Και σ’ αυτό στηρίζεται το στοίχημα της ταινίας, η οποία αναστοχάζεται τις ανθρώπινες σχέσεις με επίκεντρο μια συναισθηματική κατάσταση διαρκώς φορτισμένη στο έπακρο. Το φιλμ του Strickland γίνεται παραδόξως τρυφερό ανά στιγμές, ιδιαίτερα μέσω του χαρακτήρα της Cynthia, που είναι εκείνη που υποχωρεί για να εκπληρωθούν οι επιθυμίες της Evelyn κάνοντας συχνά υπερπροσπάθεια ώστε ν’ ανταποκριθεί στο επινόημα που ‘χει πλάσει για εκείνη.

Οι σκηνές με την έμφαση στον ήχο, τα ευρηματικά και άκρως κινηματογραφικά πλάνα, με αποκορύφωμα την ενότητα του ονείρου, προδίδουν έναν άκρως ταλαντούχο κινηματογραφιστή με σαφές και ξεκάθαρο όραμα. Το «The Duke Of Burgundy» είναι ακόμη μια ταινία του Strickland που ή θα δημιουργήσει οπαδούς ή θα αφήσει άλλους αδιάφορους. Η πρόκληση είναι να εισέλθει κανείς μέσα της.

Η ταινία συμμετέχει στο τμήμα «Ανοιχτοί Ορίζοντες» του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μαζί με το «Fidelio, L’ Odysée d’ Alice».

Κείμενο: Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος

Δώσε μας feedback

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s